Sprogfejl 1: Den gang, jeg måtte skyde mig

1. februar 2010

Jeg har lavet utrolig mange sjove sprogfejl med det danske sprog i min tid. Jeg samler nogle af dem her og blogger dem så vidt som muligt efter en kronologisk rækkefølge.

Det første sted hvor jeg boede i Danmark var Skjoldhøjkollegiet i Århus. Alt køkkengrej var fælles og måtte opvaskes så snart som muligt efter brug.

Jeg husker, da jeg først ankom i 1990 og allerede fra begyndelsen prøvede at tale dansk, at jeg en aften havde aftalt at mødes med nogle andre ved busstoppestedet, for at tage ind i byen.

Efter jeg havde spist gik det op for mig, at jeg måtte være hurtig, hvis jeg skulle nå bussen. Men der stod en anden, der vaskede op ude i køkkenet.

Jeg gik op til det vedkommende, tallerken i hånden, og spurgte i mit bedste dansk:

Må jeg lige vaske det her? Det er fordi jeg må skyde mig.

Uden at reagere på min fejl, gav det vedkommende mig bare plads til at vaske tallerkenen, og så kunne jeg endelig skynde mig. Og ikke skyde mig selv, altså.

