Engelskundervisning for de ordblinde

2. februar 2010

Jeg fandt for nyligt websitet for Københavns Ordblindeskole, hvor de bl.a. underviser i skriftligt engelsk, samt træner danske lærere i at undervise i engelsk til ordblinde elever. De har oversat et svensk system til dansk, og efter min forståelse bliver det brugt i stor grad i undervisningen.

Jeg synes, det er et meget interessant område, hvordan man hjælper de ordblinde med at lære et fremmedsprog, både skriftligt og som en helhed. Jeg er desværre ikke nogen ekspert indenfor området, men jeg er uddannet til højt niveau indenfor engelskundervisning, samt fx. i fonetik og fonologi, så det er heller ikke et område jeg intet kender til. I alle de år jeg har undervist har jeg dog kun måttet hjælpe ordblinde danskere i to perioder.

I næste indlæg vil jeg beskrive min første erfaring med at undervise en ordblind voksen dansker hos en virksomhed i skriftligt engelsk. I den tredje del drejer det sig om mine erfaringer med at undervise ordblinde teenagere på et dansk gymnasium, og til sidst vil jeg diskutere pædagogikken mht. fremmedsprogsundervisning for de ordblinde. Husk at du kan abonnere på min blog pr. mail eller pr. RSS (kig i spalten til venstre), hvis du ikke vil gå glip af disse og mine andre indlæg!

