“Den gang” eller “dengang”?

12. februar 2010

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om titlen til mit sidste indlæg burde have startet med “den gang” eller “dengang” – dvs. skrevet med to ord eller kun det ene. Er der nogen, der kan hjælpe med det?

Og så aner jeg ikke, om det var rigtigt at skrive et komma direkte bagefter eller ej. Jeg har læst Dansk Sprognævns indviklede vejledninger om de nye kommaregler, hvilket har gjort mig fuldstændig forvirret! Deres kompromis, hvori man under nogle omstændigheder stadigvæk skal have komma, virker efter min mening ikke helt logisk.

Ja, jeg er rigtig god til at undervise danskere i hvordan man bruger det engelske komma, men du må ikke spørge mig om det danske!

Opdatering
Så vidt jeg forstår det med at kigge her, ville jeg typisk oversætte ‘dengang’ til back (then) when eller when, og ‘den gang’ til that time (when). Det ser nemlig ud som om det skrives med to ord, når der er tale om en bestemt gang, og ikke kunne en periode.

Kommentarer er nu lukket for dette indlæg, men hvis du ønsker at kontakte mig vedr. dette emne, kan du finde min mailadresse på mit website.

