Overflødige ord i lister

5. marts 2010

Prøv lige at sammenligne disse 2 lister:

Liste 1

Om sommeren kan jeg lide:

· at svømme i havet.
· at ligge på stranden.
· at spise frisk mad.
· at gå lange ture.
· at rejse med toget.
· at drikke kolde øl.
· at bo på sommerhus.

Liste 2

Om sommeren kan jeg lide at:

· svømme i havet.
· ligge på stranden.
· spise frisk mad.
· gå lange ture.
· rejse med toget.
· drikke kolde øl.
· bo på sommerhus.

Jeg er nu ikke nogen neurolingvist, men det ville slet ikke komme bag på mig, hvis hjernen registrerede liste 1 som en smule irriterende. Jeg mener ikke, der findes nogen grund til at gentage ‘at’ hver gang.

Jeg har forresten også brugt kun 7 punkter i listerne. Jeg har en gang hørt, at det kan være svært at læse en liste med flere punkter. Det vil jeg gerne tro.

Alt det her virker tydeligt for mig, men prøv nu lige at kigge en gang i fx. stillingsannoncer, og så kan man se, det ikke er alle, som har samme mening!

