Når man hører sig selv på et fremmedsprog…

13. marts 2010

Jeg bruger en del tid p.t. på at prøve at optage nogle videooptagelser af mig selv. Det er grimt nok at høre mig selv på mit modersmål (engelsk). Men når jeg også hører mit dansk og mine forsøg på svensk og tysk – ja, det er lidt for meget, ikk’?

Hvordan kan det være, at man lyder så utroligt meget bedre inde i ens eget hoved? Jo, til en vis grad taler jeg nok sprogene på en mere overbevisende måde, når jeg ikke har et kamera lige foran ansigtet. Men det er ikke kun det.

Vi er nok mange som forestiller os at vi lyder som vi ønsker at lyde i stedet for hvordan vi i virkeligheden lyder. For at undgå den grimme realitet skal man simpelthen lade være med nogensinde at optage sig selv på et fremmedsprog. Så behøver man da ikke bekymre sig over den slags!

