Hemmeligheden bag hvordan man virkelig udtaler ordet “clothes”

29. marts 2010

Clothes (‘tøj’) er kendt som et ord, som folk som ikke har engelsk som modersmål (inkl. danskere) ofte har problemer med at udtale. Men i dette tilfælde er det dels fordi de prøver at udtale ‘det forkerte ord’!

Ja, ‘officielt’ udtales det som /kləʊðz/ – med det besværlige /ðz/-slutning. Folk sætter tit så meget fokus på rigtigt at udtale th’et (dvs. /ð/), at de tit lader være med at udtale s’et (som faktisk udtales stemt*, dvs. /z/). Det er nok den værste løsning! (* = Dog med en smule devoicing, hvis man skal være teknisk…)

Hvis man lytter godt efter indfødte englændere, kan man høre at vi alligevel ikke plejer at udtale clothes som /kləʊðz/. I stedet for det, siger vi normalt /kləʊz/ – præcis som udsagnsordet to close (‘at lukke’), som i fx. Can you close the door, please? – dog ikke som tillægsordet close (‘tæt’), som udtales med ustemt s, dvs. /kləʊs/.

Dette lærte jeg for resten fra min professor i fonetik da jeg læste til MA i Linguistics and English Language Teaching (‘mastergrad i sprogvidenskab og engelsk sprogundervisning’) på University of Leeds i min hjemby Leeds i England. Bagefter begyndte jeg at lytte omhyggeligt, når folk talte – og ja, det passer: normalt udtaler englændere clothes som /kləʊz/, og ikke som /kləʊðz/.

Jeg ville anbefale at danskere også gør det. Medmindre man føler sig stensikker i ens udtale af /kləʊðz/, hvilket vi indfødte alligevel ikke plejer at sige undtagen nogle gange når vi taler langsomt og forsigtigt, er det klart den bedste løsning for danskere også bare at sige /kləʊz/, dvs. at udtale clothes præcis som udsagnsordet close. Jeg håber, det hjælper!

