Fik du også denne løgnehistorie i folkeskolen om danske gener og det engelske sprog?

12. maj 2010

Den gang jeg underviste på et dansk erhvervsgymnasium var der en dag flere elever fra den ene klasse der pludseligt stillede mig dette spørgsmål:

“David, er det sandt at vi danskere har et særligt gen, der gør os bedre til at lære engelsk end alle andre?”

“Nej, selvfølgelig er det ikke det,” svarede jeg, “Hvor har I fået det fra?”

“Det sagde vores engelsklærer i folkeskolen.”

Så var jeg chokeret! Hvis det var sandt, så vidste jeg ikke om deres lærer var uddannet på Josef Mengeles Seminarium, eller om han eller hun havde sagt det for – på en eller anden meget mærkelig Übermensch-agtige måde – at prøve at motivere eleverne, med bagtanken at de så skulle forvente at det var et skolefag de meget godt ville kunne klare.

Grunden bag denne løgnehistorie kan jeg altså ikke vide. Men selvfølgelig passer det ikke.

Er der andre, der fik lignende at vide, da de gik i skole? Jeg ville være meget interesseret i at høre flere eksempler af den slags.

