At se fodbold kan hjælpe med ens fremmedsprogkundskaber

20. juni 2010

Lige som mange andre ser jeg en del VM-fodbold i fjernsynet for tiden, enten på dansk, svensk eller tysk. Jeg plejer faktisk at vælge tysk, idet de simpelthen har de bedste kommentatorer.

Hvis man ser flere kampe om dagen flere dage i træk får man nogen virkelig intensiv lytteøvelse. Man hører de samme udtryk gentagne gange, og de starter efterhånden at finde plads i ens hoved. I en anden sammenhæng skulle så meget sproglig gentagelse sandsynligvis virker kedelig og irriterende – men det er den ikke, når man kan lide at se fodbold.

Ifølge mindst én teori om fremmedsprogindlæring får man nemlig meget gavn af sådan en gentagen lytteøvelse.

Og fordi man kan lide fodbold, har man en positiv følelse om oplevelsen. Man lærer bedre med god ‘affekt’, som svarer (som en simpel forklaring) cirka til positive følelser.

Mens jeg derudover ser en kamp på fx. tysk – og sågar efter jeg har set en kamp på tysk – går jeg rundt i lejligheden og tænker på tysk. Eller dansk eller svensk efter kampe på de sprog. Det er bare en skam at jeg – og de fleste her i Danmark – ikke har adgang til fodbold med engelske kommentatorer.

