Kender du forskellen mellem “he stopped smoking” og “he stopped to smoke”? Find svaret her!

17. august 2010

He stopped smoking betyder ‘han holdt op med at ryge’, og det kunne være for altid eller bare fx. i et par minutter.

He stopped to smoke betyder ‘han standsede for at ryge’, fx. he was walking down the street and then he stopped to smoke, ‘han gik ned af gaden og så standsede han for at ryge’.

Der findes altså en stor forskel mellem to stop doing something og to stop to do something.

Det er tit på engelsk, når man har sådan set to udsagnsord i træk, at der findes regler for hvad for en form det andet udsagnsord tager – typisk om det bliver ing-formen, fx. smoking, eller infinitiv (navnemåde), dvs. med to, ‘at’, fx. to smoke, ‘at ryge’.

Nogle gange skal man bruge den ene form, og nogle gange kan man vælge – dog tit med en meningsforskel, som i he stopped smoking og he stopped to smoke. Laver man en fejl, lyder det rigtig dårligt – som om du slet ikke har styr på engelsk grammatik. Det kan tit få de indfødte engelsktalende til at tro på, at dit engelsk ikke er så godt som det faktisk er.

En fejl kan også ændre meningen i det du vil kommunikere, hvilket kan virke forvirrende til den gennemsnitlige native speaker, der ikke selv har bevidst kendskab til engelsk grammatik og intet aner og disse verb patterns (bogstaveligt: ‘udsagnsordsmønstre’).

Her får du nogle eksempler til. Husk at en stjerne (*) foran en sætning betyder, at sætningen ikke er mulig på engelsk.

Enjoy
She enjoys drinking milk, ‘hun nyder at drikke mælk’.
* She enjoys to drink milk – slet ikke muligt.

Like, Don’t Like og Dislike
Her kan man bruge både ing-form og infinitiv. I USA bruger man her infinitiv nok hyppigere end i Storbritannien, hvor vi egentlig også kan have en forskel, som fx:

I don’t like cleaning my flat, but I like to clean my flat on Tuesdays, when I have plenty of time.

‘Jeg kan ikke lide at gøre rent i min lejlighed, men jeg kan lide (dvs. foretrækker) at gøre rent i min lejlighed om tirsdagen, når jeg har masser af tid.’

Ja, her betyder I like to clean my flat on Tuesdays egentlig I prefer to clean my flat on Tuesdays – man har jo lige sagt, at man ikke kan lide at gøre rent i lejligheden!

Vi skelner altså mellem to like doing something, ‘at kunne lide at lave noget’, og to like to do something, ‘at foretrække at lave noget (regelmæssigt) som man egentlig ikke kan lide’.

Remember
I remembered buying the milk, ‘jeg huskede, at jeg havde købt mælken’ eller endda ‘jeg huskede omstændighederne, da jeg købte mælken’, dvs. hvad klokken var, hvor mange mennesker der var i butikken, osv.

I remembered to buy the milk, ‘jeg huskede at købe mælken’, dvs. at jeg ikke glemte at købe den.

Remember er faktisk så indviklet, at jeg nok bør skrive et helt blogindlæg om det i sig selv!

Look forward to
Når folk ser to, går de tit ud fra, at der så kommer infinitiv bagefter. Så laver de fejl som fx:

* I look forward to hear from you eller * I’m looking forward to hear from you.

Det rigtige er dog nemlig:

I look forward to hearing from you og I’m looking forward to hearing from you.

Det hedder altså: to look forward to doing something eller to be looking forward to doing something. To’et tilhører første del i udtrykket, og ikke sidste del.

For resten: her kan man normalt sige både I look og I’m looking uden at det gør nogen forskel. Mange betragter I look til at være mere formel, og i et handelsbrev hellere vil skrive: I look forward to meeting you on Friday, men det er ikke forkert at skrive: I’m looking forward to meeting you on Friday. Det vigtige her er jo at huske på at skrive meeting, og ikke meet.

Hvad gør man nu?
Ja, der findes rigtig mange andre verb patterns. Man kan læse mere om dem i alle gode grammatikbøger, som fx. Cambridge English Grammar in Use. (Der findes også en avanceret version.)

Jeg har nu undervist i engelsk siden 1993, og jeg plejer at finde spændende måder at dække det meste. Men nej, jeg har aldrig fundet en virkelig interessant måde at behandle verb patterns i undervisningslokalet. Man bliver bare nødt til at lære dem og have en engelskunderviser der kan hjælpe dig med dem når der opstår problemer.

At vide om verb patterns på forhånd giver én dog en klar fordel. Jeg håber dette korte blogindlæg har hjulpet i den grad. Vil du få mere hjælp til din engelske grammatik – eller stort set alt andet, hvad angår dit engelsk – må du jo gerne kigge på min virksomheds website.

I hope you like reading it and watching the short videos!

